Yoga

Kundaliniyoga kallas ibland för "hushållsyoga", då det är en form av yoga som alla ska kunna utföra – ung som gammal, vig som ovig. Genom yogan får vi verktyg för att må bra i vår vardag; vi släpper stress och spänningar, ökar energiflödet i kroppen, finner lugn i sinnet och hittar vårt långa, djupa andetag.

Inom kundaliniyoga är inte det viktigaste att bemästra kroppen, utan istället att bemästra sinnet. Det är inte ett måste att utföra asanas (de fysiska övningarna) på ett perfekt sätt, utan det viktiga är att våga blunda, titta in i dig själv, se vilka tankar du tänker, känslor du känner, acceptera var du är idag och se din väg framåt.

Medicinsk yoga. I den här gruppen sitter vi på en stol och gör övningarna. Detta är en mjukare form av kundaliniyoga med mycket fokus på andning, vila och kroppskännedom. Genom att göra lugna, inkännande rörelser lär du känna dig själv, vad din kropp tycker om och vad ditt sinne behöver. Du släpper stress, släpper spänningar och upplever skön stillhet och vila.

Medicinsk yoga kan hjälpa mot olika kroppsliga och mentala problem såsom ryggont, högt blodtryck, hjärtproblem, migrän, sömnsvårigheter, utmattning, utbrändhet m.m. Du utgår alltid från din egen kropp och dagsform, vilar när du behöver och kan sitta på stol.

Om man missar kan man i mån av plats vara med på annan kurs. Med samma tids intervall.