"...Dagboken den 6/7-19.."

July 6, 2019

Vaknar av mej själv vid 07 15 och känner mej pigg och utvilad. Trots att det blev lite sent kvällen före. Känslan av att vara glad och nöjd med livet bara slår mej på en gång. Så tacksam för min stora familj som jag älskar och blir så glad av att få umgås med.

Jag drar på mej jogging kläderna och tar med mej Thord ut på en tur i skogen. Mjuka, lätt trampade stigar. Luften är varm fast termometern bara visade på 12 grader. Vinden som jag inte kan se, bara känner och upplever på huden i ansikte, armar och i håret. Även mina lungor upplever luften. jag kan känna det-men inte se.

 Man måste bli medveten om luften som kommer ner i lungorna. Andetaget. Känna inåt. Andetaget som ska komma nere i magen och  inte i bröstet  Andas jag i bröstet så åker axlarna upp och jag spänner nacken och får ont i skuldror och ryggen/huvudet.

 

När jag  springer får jag oftast väldigt mycket ideèr och tankar. Man fokuserar på andra saker än att springa- Då går det lätt. 

Idag hade jag min känsla i kroppen av tacksamhet över alla val jag gjort i livet fram till nu. Alla de val som jag hittills gjort har ju lett mej fram till där jag står idag. 

Jag är stolt över vad jag har lärt mej och vad jag har gjort genom åren. Då var då och nu är nu.

Nu är det en ny tid och nya utmaningar. Jag älskar att utmana mej själv, gå utanför boxen. 

Att träna kroppen och huvudet är viktigt för mej. Då mår jag som bäst. Känslan efter ett yoga pass eller en löprunda är helt fantastisk. 

Att kunna styra sina tankar är också fantastiskt, att inte låta tankarna styra vad jag ska tänka på., att uppfatta när "skivan " i huvudet /tankarna har hakat upp sej. När man tänker samma tankar om och om igen.

Tankarna går åt fel håll ibland och då är det så viktigt att uppfatta detta och bromsa spinnet av tankar innan de styr oss i fel riktning. 

Vår andning och våra tankar jobbar ihop, faktiskt.

Effekter som kommer av långa djupa andetaget som vi jobbar med i yogan bla. är;

#Lugnar vårat sinne och gör oss klartänkta och pigga-  Du har väl hört uttrycket "ta ett djupt andetag"? Då stannar spinnet av oroliga ,förvirrade tankar och man blir klartänkt.

#Minskar slem i andningsvägarna.

#Pumpar upp spinalvätska till hjärnan.

#Minskar rädsla, minskar smärta i kroppen.- Man fokuserar på sitt andetag istället för sina tankar, man syresätter musklerna, spänningen släpper.

#Massage av våra inre organ och ger bättre matsmältning.

#Reglerar PH- värdet i kroppen. 

#En hjälp att lyckas när du bestämt dej för att bryta ett beteende- Tex Socker beroende, nikotin, alkohol, droger, mat .-Tankarna vänds åt ett annat håll än åt de vanliga tankarna som man mal i huvudet hela tiden. Vi vänder tankarna in i  kroppen istället för att låta dem "flyga omkring" uppe i huvudet. Vi blir jordade helt enkelt.

 

Det är nog därför jag mår som bäst när jag tränar både yoga och löpning. I kundaliniyogan jobbar man hela tiden med andetaget samman kopplat med rörelserna, precis som i löpningen. Så dagen i dag började helt optimalt. Ensam tid i skogen  med Thord , positiva tankar och en känsla av tacksamhet för att livet är så härligt.

//Eva 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalda inlägg

Jag heter Ewa

July 6, 2018

1/1
Please reload

Senaste inlägg

October 25, 2018

October 10, 2018

September 12, 2018

Please reload

Arkiv
Please reload

Sök efter taggar

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square