ANDNING PÅ RÄTT SÄTT


Många västerlänningar ser inte andningen som något dom behöver fundera över.I öst har man en annorlunda syn. Där har andningen fått en viktig roll inom medicinen,filosofin och hela sättet att leva. Där vet man att andningen påverkar både vår hälsa och vår sinnes stämning. De anser att andningen är så viktig att man måste lära sej att andas på rätt sätt. Andningen är en viktig del i både qigong ,yoga och meditation. Rätt andning är en del av ett hälsosamt liv, det skärper sinnet och gör dig mer närvarande i nuet.

Livsviktigt för förbränningen Många kulturer har länge känt till att andningen ger oss livskraft-qi, som det kallas i Kina och Japan. I indien kallas det prana och i Grekland kallas det för pneuma. Varje cell i din kropp behöver syre. En brasa kan inte brinna utan syre. Med för lite tillgång till syre blir det dålig förbränning. Då bildas det giftiga ämnen och samma sak händer med din kropp.Du behöver andas in mycket syre för att kroppen ska kunna göra sej av med olika slaggprodukter och avfallsämnen som den inte behöver,tex koldioxid . Du får betydligt mer fysisk energi om du andas effektivt och med långsam andning kan man inte bli stressad. En fjärdedel av det syre du andas in driver nervsystemet. När du andas riktigt långsamt kan inte kroppen producera några stresshormoner och du blir automatiskt lugn i sinnet. Vi brukar ju tex säga till någon som behöver bli lugn- “ta några djupa andetag”. Man kan träna sig till en hälsosam andning Dom flesta andas bara uppe i bröstkorgen så att lungorna bara rör sej delvis. Resultatet blir att vi tar snabba och korta andetag. Det gör att lungorna inte ventileras och cellerna syresätts inte tillräckligt ,slaggprodukter stannar kvar i din kropp. Och inte blir det bättre av vårt ideal att hålla in magen och bara använda åtsittande kläder. På det viset befinner sej våra kroppar på en ständig stressnivå. Vi vinner på att andas rätt Syresättning i kroppen förbättras och det i sin tur gör att vi tänker bättre- vi blir faktiskt gladare . Vårat nervsystem påverkas och ger en lugn sinnesstämning, magens organ masseras och det leder till bättre matsmältning och näringsupptag. Man ökar närvaron i nuet- så kallad mindfulness.

EWA//


Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv