Magmuskler, nödvändigt för alla

September 16, 2018

 

 

När man hör ordet core och magmuskler tänker man oftast direkt på en person som springer och tränar på gym. Det är inget för mej kanske man tänker. Faktum är att det är något som alla har-mer eller mindre. Hela överkroppen hålls uppe av muskler som sitter i bäckenet, navel området och däromkring. Hade vi inte muskler där skulle vi inte kunna hålla oss upprätta. Fällkniv framåt( eller bakåt) och det hade ju varit lite underligt att se en massa människor med huvudena nere i backen. Men om man har lite sämre magmuskler så blir vi lätt framåtlutade-utan att tänka på det. Det som håller oss uppe i det läget är vår rygg. För vad ska den göra- låta oss drösa framlänges.. Nej skämt å sido. Ryggmusklerna får dra det tyngsta lasset och även vår nacke måste göra något åt saken. För våra huvuden hänger ju framåt. Det är därför så många går omkring och har ont i rygg och nacke. Det är inte ryggen som håller oss uppe även om det är det vi tror.

 

Faktum är att magmuskler hör väldigt mycket ihop med vår hållning. Har man bra hållning kan man andas lättare nere i magen. I yoga och qigong använder man sej av djupa  andetag som börjar i magen .Det  frigör mycket spänning i kroppen om man kan andas rätt och det rensar ut mycket slaggprodukter . Är man spänd , orolig ,stressad eller kanske inte mår så bra, då sjunker man lätt ihop framåt med axlarna ,man kutar lite för att inte synas för mycket i skolan eller på jobbet Då låser man dessutom in bröstkorgen som man redan andas korta snabba andetag med. Detta resulterar i sin tur i att kroppen går på ett påslagsläge att det är stressigt i kroppen- den får ju inte ens tillräckligt med luft för att må bra, kunna rensa ut alla slaggprodukter, bakterier mm. Hjärnan skapar skydd för att det är så stressigt i kroppen och det i sin tur blir  tex. ångest. 

 

I Kundaliniyogan börjar man alltid med att ligga ned på sin matta för att landa i sin kropp, andas långa djupa andetag, först i magen sedan upp i revbenskorgen och sist upp till nyckelbenet. Prova att lägga en hand på magen och känn hur den blir stor och fylls som en ballong. Det viktiga är att andas lika mycket in som ut- annars blir man lätt yr.

 

För att vi ska slippa ha ryggont, stela nackar osv krävs det att vi stärker upp vår core, magmuskler alltså och börjar dra bak våra axlar när vi går, samtidigt som vi andas nere i magen. Tänk va gott vi skulle må då.

 

                                                                       Ewa//

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

Om man prioriterar att träna magen , navelområdet

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalda inlägg

Jag heter Ewa

July 6, 2018

1/1
Please reload

Senaste inlägg

October 25, 2018

October 10, 2018

September 12, 2018

Please reload

Arkiv
Please reload

Sök efter taggar

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square